close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

השימוש באינטרנט וההתמכרות- מה ולמה?

שי נתן/ תחרות המאמריםכ כסליו, תשעד23/11/2013

האינטרנט, הכלי ששינה את העולם מקצה אל הקצה, עשה היסטוריה. אך האם באמת האינטרנט כל כך טוב כמו שהוא נשמע? ואיך מתמודדים עם כל ההתמכרויות?

תגיות:
האינטרנט הומצא בשנת 1969 ונועד להעברת תקשורת בין מחשבים. בתחילה שימש האינטרנט את אנשי המחקר מהצבא האמריקאי כדי לבחון את הישרדותו במקרה של מלחמה גרעינית. אך פריצת הדרך הגדולה הגיעה בשנת 1983, כאשר עבר האינטרנט לפרוטוקול TCP/IP. זוהי הנקודה שבה האינטרנט נהיה כמו המוכר לנו כיום.

מאז האינטרנט עבר שינויים רבים. התוכן השתנה, השימוש השתנה, והכי חשוב, המשתמשים השתנו. אם פעם המשתמשים היו רק מדענים ופרופסורים מאוניברסיטאות שונות, אז היום כל העולם המודרני משתמש באינטרנט. וכמובן, עם כמות התוכן הגדולה ועם המספר הרב של המשתמשים, עלתה השאלה על טיב האינטרנט.

האינטרנט

הוא כלי מאוד חשוב ומאוד חיוני בחיינו המודרניים. הכלים שהוא מציע ומספק לנו, אלו הכלים אשר הפכו את העולם למה שהוא. מה היינו עושים היום בלי המייל שלנו? איך היינו שולחים הודעות? איך היינו שואלים אנשים אחרים לדעתם בלי האינטרנט? לכל השאלות יש תשובה פשוטה, לא היינו יכולים. היכולת שהאינטרנט הכניסה לעולם היא יכולת עצומה. לקחת מידע בכמויות כ"כ גדולות ולשים אותם במקום כ"כ קטן ביחס למידע, זה דבר בלתי נתפס. וזה עוד בלי שדיברנו על המהירות והקלות של חיפוש המידע ומציאתו.

אך אל לנו לשכוח, שכמו כל דבר אחר אסור להיות יותר מדי בפנים, או במילים אחרות, להתמכר!

התמכרות היא תופעה שבה איש לא יודע מתי להגיד "סטופ" ולעצור, בכל נושא באשר הוא.
ההתמכרות לאינטרנט היא כמו כל התמכרות אחרת, החלק במוח ש"נדלק" בעקבות הרואין "נדלק" גם בעקבות האינטרנט. ההתמכרות היא בעצם מחלה לכל דבר, מחלה נפשית. זה יכול להיות כל דבר שאנו עושים אי-מייל, פורומים, מוזיקה, חדשות, ובכל שימוש אפשרי המוח "יידלק" ויגיב כמו פגישה עם חומרים מסוכנים.

איך נדע שאנחנו מכורים?

אנחנו האחרונים שנדע, אם אתה יודע שאתה מכור, אתה כנראה כבר "עמוק בתוך הבוץ".

בהתחלה, הסביבה הקרובה יודעת ומרגישה זאת ורק לאחר מכן המטופל. טייס שהיה במכון גמילה מאינטרנט (כן, קיים כזה דבר...) אמר שההבדל בין שימוש באינטרנט ובין התמכרות לאינטרנט דומה להבדל בין "סחרור" ל"ורטיגו" בתעופה, ב"סחרור" אתה מודע לבעיה שיש לך, אך לעומת זאת ב"ורטיגו" אין לך מודעות, ובעוד שאתה חושב שאתה טס ישר ותקין, אתה בעצם טס בכיוון שגוי ובמהירות שונה ממה שאתה חושב. כך גם עם האינטרנט, כשאתה ב"שימוש" אתה מודע למה שאתה עושה באינטרנט, ואיפה אתה גולש. אבל בהתמכרות אתה לא מודע לבעיה, וחושב שהכל בסדר, בעוד זה שאתה מכור לאינטרנט ולשימושיו.

אז איך מטפלים?

הטיפול הוא מאוד פשוט, ולפי דעתי אפשר לעשות אותו גם בבית, אבל עם הרבה כח רצון וידיעה להתמכרות שלך. מכיוון שבאינטרנט אין מטרה להתנתק לגמרי (בגלל כל שימושי העולם הזה), הטיפול הוא לא לשבת מול המחשב ולא לגעת בו, מטרתנו היא להגיע למצב שבו המטופל יודע מתי להגיד "סטופ" ולעצור את השימוש.

כנשאל, מ', מטופל בגמילה מאינטרנט, מדוע הוא עובד באינטרנט אם מטרתו היא להיגמל?

הוא העיד ואמר "העניין הוא שלא להתנתק מזה לגמרי כי זה לא כמו אלכוהול וסמים, אינטרנט זה קצת שונה. באינטרנט, צריך לשים את ה"גבולות". מה זאת אומרת? זאת אומרת, אני מקציב לעצמי 4 שעות ביום, 5 שעות ביום לעשות 1,2,3 ולעמוד בזה!"

ומדברים אלו אין יותר מדי מה להוסיף, המטרה היא להקציב לך זמן לגלישה, שכמובן בזמן הזה להגדיר לך יעדים. אך הדבר החשוב ביותר, זה לעמוד בו. אם אתה מקציב ולא עמדת, לא עשית בזה כלום. ההתמכרות תשאר אצלך, ואתה תשאר באינטרנט.

ההתמכרות לאינטרנט היא כמו כל התמכרות אחרת, המוח מגיב אותו דבר. מטרתנו כשאנחנו מגלים התמכרות היא לנסות להגביל את השימוש באינטרנט לכמה שצריך, ותו לא. מכיוון שהאינטרנט הוא כיום חלק בלתי נפרד מחיינו בדור זה, אין אנו צריכים להתנתק לגמרי. בהצלחה!

*קרדיט ענק ל"רטורנו"- מרכז פסיכולוגי חינוכי לגמילה מהתמכרויות ולתכנית הבוקר של אורלי וגיא בערוץ 10

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה